Tuesday, November 15, 2011

Rezeki yang tidak disangka-sangka



Baru-baru ini saya pergi ke Low Yat untuk membeli laptop dengan sahabat baik dan juga teman satu rumah. Puas cari laptop yang memenuhi spec seperti mana tuan punye laptop tu nak akhirnya saya jumpa yang agak murah dan berbaloi jenama Samsung. Kedai yang saya pergi ini orang yang jaganya adalah orang melayu tapi tidak tanya pula siapa nama tauke dia.

Lama jugalah saya duduk di kedai tu untuk urusan jual beli. Nak tahu tidak apa yang dia saya sembangkan dengan dia bile saya bersetuju nak beli laptop yang dia jual? Ni perbualannya :

Penjaga kedai : model apa yang ko minat? Samsung, Asus, MSI?

Saya : Erm....
(sambil dia tanya saya tengok2 model samsung sebab macam menarik je designyer)

Penjaga kedai : Samsung pon ok jugak cover depan LCD tidak mudah tercalar berbanding lain2 laptop. 
Harganya pun murah. Spec  dia pun ok.

Saya : (berfikir sekejap)....

Penjaga kedai : Belilah, yang ni saya bagi diskaun dan hadiah yang menarik. Tidak lama lagi Raya Haji.  Dengan duit nilah nanti saya nak balik kampung. Tidak apa. Saya tolong abang, abang tolong saya. Saya bagi harga yang terbaik untuk abang.
(sambil tu dia buat kira-kira guna kalkulator nak bagi harga yang terbaik untuk saya)

Saya : Oklah bang saya angkat. (teragak-agak jugak nak  beli sebenarnya tapi setelah tengok spec, design, harga dan jaminannya saya angkat jugak model tu).

Penjaga kedai : Terima kasihlah abang. Abanglah pelanggan pertama saya.

Sahabat saya : Jangan berterima kasih pada dia sahaja tapi berterima kasih jugalah pada Allah kerana dialah yang telah menggerakkan hatinya untuk membeli.

Penjaga kedai : Terima kasih sekali lagi sebab sudi membeli laptop ini.

Saya dan sahabat saya pun berlalu dari kedai itu untuk pulang ke rumah..

Daripada dialog diatas terdapat 2 pengajaran yang kita boleh ambil :

1.       1. Sikap tolong menolong sesama muslim
2.       2.  Bersykur kepada Allah setelah mendapat rezeki yang tidak disangka-sangka

Kisah ini sebenarnya adalah untuk renungan kita bersama yang mungkin pernah berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Sama-samalah bermuhasabah diri termasuklah diri penulis ini. Segala yang baik itu datangnya daripada Allah dan segala kelemahan itu datangnya daripada insan yang serba lemah ini.

5 comments:

aReLaN said...

hdup kna saling membantu.hehehe...

khalila ishak said...

tiba2 rasa terharu. huhuu.... nice entry. ^_^

♥ Ikaa Aboy ♥ said...

yess .pengajaran tu mmg bgs :) sambil mengingat kn kite skli supaya sling mmbntu and brsyukur :)

Anonymous said...

Allah tidak pernah memungkiri janjiNya. tahniah. Rezeki yang tidak disangka-sangka cuma milik wamayyattaqillah.

Faris said...

baik betol shbt ko ni.
untung sapa boleh jadi shbt dia kan?
:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...