Thursday, November 17, 2011

Macam mana hacker hack facebook dan cara nak hentikannya?



Kali saya berkongsi sedikit tip untuk elak blog daripada mudah terdedah kepada gejala hacker. Jom tengok.



Email Address Hack

Apa yang hacker perlu adalah email address dan akan ia akan memaparkan nama kita sekiranya kita masukkan password salah. Lagilah senang mereka nak hack kalau pakai password yang lemah ataupun jawapan kepada security question. Di bawah ada beberapa cara untuk mengatasi kelemahan ini :

Selamat ke email address anda ?
Hanya ikut arahan seperti di bawah :

1. Sembunyikan email address daripada semua orang dengan pergi ke Edit Profile>Contact Information>Click icon di sebelah email address> checking 'Only Me'.
2. Tukar primary email address kepada satu yang hanya diketahui oleh anda dengan pergi ke  Account Settings>Email> dan tukar primary email anda yang lama kepada yang baru (hanya diketahui oleh anda) dan buang email yang sebelumnya.
3. Untuk keselamatan tambahan, semasa di Account Setting, check 'Secure browsing' dan 'send me an email when a new computer or mobile device logs into this account' and click Save.



Phishing

Phishing adalah salah satu cara mudah untuk trick pengguna dengan memberi login palsu. Semua hacker menyediakan satu webpage palsu yang seakan-akan dengan original webpage facebook, disertakan dengan koding untuk jejak username dan password semasa kita log in. Caranya adalah mudah iaitu dengan menghantar email dengan mengatakan bahawa anda telah di tag dalam gambar yang seakan-akan format Facebook dan memberi link di bawah ke phishing website supaya mereka tidak sedar bahawa itu adalah palsu semata-mata.

Macam mana nak elakkan daripada phished?

Elakkan daripada cleck sebarang link yang dicurigai kerana berkemungkinan ada virus. Kena sentiasa check  URL pada address bar sebelum sign in. Bagi amaran pada orang lain supaya mereka tahu sebelum click apa link yang mencurigakan.



Keylogging through Keyloggers

Keylogger adalah sejenis virus komputer yang dapat mengesan segala apa yang kita taip pada keyboard. Keylogger juga boleh diinstal dari jauh ke dalam komputer sistem oleh cracker untuk merekodkan segala aktivit yang dilakukan oleh magsanya. Keylogging akan menjadi lebih senang sekiranya hacker ada alat fizikal untuk memecah masuk dalam sistem komputer mangsa.

Macam mana nak hentikan keylogger?

Install antivirus yang ok dan kena selalu update. Jangan click link-link yang diragui untuk mengelakkan daripada terdownload illegal software.Jangan install free toolbar dan software spam. Anda juga mesti selalu scan pendrive, hardisk atau sumber yang lain sebelum dia menggunakan komputer anda.

penulis : Akhilesh Sharma
Sebarang soalan boleh hantar ke email : tweakandtrick@gmail.com

7 comments:

ch000tz said...

heheheheheh dah tak kisah sebab takde fb dah :D

errrrrkkkkkkk word verification!!!!!!!!!!!!!! TAK SUKKKKA!!!!!

Unknown said...

sorrylh ye sbb word verification tu perlu utk elak spam yg terlampau byk

EmpayarUtama said...

Info berguna tp tak aktiflah guna fb ni...

:: cikNuurul :: said...

oooooooooooo,gitu,..alamak! antivirus ni dh bezaman dh,.huhu,.asal nak renew je,jd malas nak klik,.huii,apedaa,.tenQ for the info,.

Domu-kon said...

thanks..dah share kt fb..

khairul@kechik said...

takut plak nk guna fb sekarang ni.. huhu. nice info..

Unknown said...

Sy prnh kena sihir..
Org guna pic dlm fb..
Dlm fb rupa2nya ada ramai bomoh tukang sihir upahan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...