Friday, January 6, 2012

Penantian adalah satu proses

Pernah tidak anda menunggu akan seseorang kemudian dia tidak datang-datang. Lama kemudian dalam sejam lebih baru dia sampai. Apa perasaan anda semua? Mesti ada rasa marah, tidak puas hati, geram dan sebagainya.

Sebenarnya kalau difikirkan kembali, banyak perkara-perkara positif yang boleh dilatih dalam masa menunggu tersebut. Ramai orang hari ini terlampau bersikap emosional iaitu terlalu mengikut emosi tanpa mempertimbangkan secara waras dengan akal yang ada.

Kita kena cuba membayangkan perkara positif apabila seseorang itu datang lambat. Contohnya mungkin dia ada hal mustahak yang perlu diselesaikan terlebih dahulu sehingga terlupa hendak memberitahu kita bahawa dia mungkin akan datang lambat sedikit.

Penantian adalah satu proses yang mana ia akan membentuk kita kearah yang lebih baik sekiranya kena pada caranya. Ramai orang di luar sana yang menganggap penantian adalah satu penyiksaan dan tanggapan ini adalah      amat tidak sesuai kerana apabila kita menganggap ianya satu penyiksaan maka kita juga yang akan terseksa menunggu. Jadi bersabarlah dalam menghadapi apa jua penantian. Mungkin ada hikmah di sebaliknya.

8 comments:

DOMU-KON said...

sabo je la.. if xboleh..bako jer dia..

::cik asha:: said...

sambil2 tunggu tu boleh latih diri supaya lebih bersabar...hehe

tp asha x suke kene menunggu2 nih..
makne nye kurang sabar la nih kan..

aReLaN said...

tensen tau tunggu orang.penantian tu satu penyeksaan.klu alasan munasabah tkpe lagi.ni sukati je jawab, "lor,aku ingatkan janji melayu",la apa.rasa nak je bagi pelempang.hahah

Azekzk said...

hehe. rileks ar arelan..

mugmerah said...

betul.. kdg2 bila kita menunggu kita boleh kenal kawan2 baru.. :)

http://mugmerah.blogspot.com/2012/01/facebook.html

Cik tikah said...

cik tikah sebenarnya tak suka tunggu2 org ni tpi selagi sabar itu masih ada, ok je. hehe

KizZ said...

Penantian...perlu jugak melalui proses sabar-sabar-dan-bersabar..

Hanif said...

Penantian kalau ada hal tak per..tapi kena kencing pehh!!!
call2 tak angkat..
Keasabaran terus hilang..hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...