Tuesday, December 20, 2011

Hati-hati dengan email SPAM!!!


Baru-baru ini saya dapat satu email dari cimb click yang mengatakan bahawa mereka ingin upgrade sistem dan suruh saya click satu link untuk mengesahkan profil. Aku rasa ini mesti email spam dan aku pun cuba check link yang dia suruh click dan ianya memang betul.

ini gambar yang cimb suruh verify profil

Tiba-tiba saya terfikir nak cuba reply email ini. Anda tahu tak apa yang saya tulis? Mungkin agak kasar juga kot. Ini ayatnya "you are liar please dont try to fool me".

Lepas beberapa hari cimb clicks pun reply email kata yang itu bukan email dari mereka. Dalam hati rasa bersyukur sebab tidak tekan link itu. Kalau tidak habis kena hack akaun cimb.

Ini jawapan dari bank cimb

Jadi bagi anda semua di luar sana berhati-hatilah sekiranya menerima email yang suruh anda verify akaun bank kerana biasanya itu adalah email spam. Jangan menyesal kerana nanti mungkin duit dalam akaun anda akan hilang dalam sekelip mata selepas anda verify akaun itu. Untuk kepastian sila telefon bank berkenaan terlebih dahulu sebelum buat verify akaun.

11 comments:

opickaza said...

bagus blognya

Cik Orkid said...

ouh. nk tnya, kalau komen yang masuk spam tu tandanya pe?

Unknown said...

kadang2 ada email automatik boleh detect ianya spam. Tapi kalau tentang email yg minta kita update data peribadi kena hati2 sikit sebab biasanya ia x akan masuk ke spam sbb nanti org x akan click.

Unknown said...

tiap2 hari sy dpt email ni juga

miss Fyqa said...

ye ke?. ok..thanks 4 info :)

bahaya tol spam ni :D

Zul De Alexis said...

owh thank 4 info..:D

purplelicios said...

thank 4 the info ya

Unknown said...

woww nice post sob....

jack said...

tinggalkan komentar sobat di blog ane....

Cik tikah said...

eeii.. jahatnya!

fiezah91 said...

selalunya email macam ni memang buat tak endah je. hehe. banyak dapat email macam ni tapi semuanya dibuang terus. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...