Friday, December 16, 2011

Gadget elektronik bahaya?


Pernah tidak anda terfikir bahawa kita sebenarnya pada hari ini amat mudah untuk terdedah dengan bahaya radiasi terutamanya daripada alat-alat elektronik. Ramai diatara kita yang hanya tahu menggunakannya tetapi tidak mengkaji adakah satu-satu alat itu selamat.

Mungkin anda akan mengatakan bahawa ia tidaklah sebahaya radiasi nuklear. Ya, itu memang betul. Tetapi sedarkah kita bahaya bahaya yang akan kita alami ini adalah dalam jangka masa panjang iaitu kesannya secara perlahan-lahan.

Cuba kita lihat di sekeliling kita sekarang apa alat-alat elektronik yang kita selalu gunakan. Banyakkan. Untuk mengelakkan daripada bahaya kita hendaklah mengurangkan penggunaan alat elektronik dengan cara mengoptimumkan penggunaannya. Contohnya janganlah menelefon atau mengadap komputer terlampau lama kerana ada banyak kesan kepada kesihatan kita.

Contoh keburukan radiasi telefon ialah :

1. Boleh membunuh sel-sel darah manusia
    -Penyelidik daripada klinik Cleveland mengatakan bahawa penggunaan telefon bimbit yang terlampau lama boleh menyebabkan kualiti sperma berkurang ataupun mati.

2. Radiasi daripada telefon juga boleh merosakkan ingatan manusia
    -Pasukan penyelidik sweden menjumpai bahawa mereka yang menggunakan telefon sebelum umur 20 tahun boleh menyebabkan 5 kali ganda risiko dijangkiti ketumbuhan tumor di otak.

Menurut Dr Setiadjit Yang, batas medan elektromagnetik yang biasa ditoleransi tubuh manusia adalah 2.5 miliGauss sedangkan laptop biasanya mengeluarkan radiasi lebih dari 150 mG saat digunakan.“Kemajuan teknologi yang memberi kemudahan kepada manusia dalam melakukan aktiviti sehariannya juga memiliki impak seperti penggunaan komputer atau telefon genggam yang menghasilkan radiasi dan berpengaruh negatif terhadap kesihatan manusia. Oleh karena itu kita harus bijak dalam menggunakan teknologi,” katanya.
Sebenarnya sudah ada alat untuk mencegah radiasi daripada alat-alat elektronik ini cuma belum dikomersilkan lagi.

2 comments:

aReLaN said...

bahaya btul skang ni.mcm2 bnda leh bawak penyakit.aiyaa..

cara mengobati penyakit kanker serviks said...

harus lebih berhati"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...