Thursday, October 6, 2011

Tahap stress pelajar hari ini tinggi

Hasil kajian Kementerian Kesihatan mendapati pelajar di negara ini mengalami tahap stres yang tinggi.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, daripada 6,540 orang murid yang telah disaring, 17.1 peratus daripadanya mengalami tanda-tanda keresahan yang teruk, 5.2 peratus kemurungan yang teruk dan 4.8 peratus stres yang teruk.

Sebenarnya sistem pada pendidikan pada hari kalau kita lihat hanya memenuhi tuntutan akademik ataupun akdemik sahaja padahal sebagai orang Islam kita semestinya pandai menyeimbangkan kesemuanya samada dari segi akademik, jasmani dan rohani.

Manusia pada hari sudah lupa bahawa hanya dengan kembali mendekatkan diri dengan Allahlah yang akan dapat menenangkan hati yang gundah gulana. Apatah lagi sekiranya kita terlampau stress kerana kerja yang perlu disiapkan terlampau banyak.

Apabila manusia itu telah mendapat ketenangan jiwa maka senanglah untuk dirinya memperhambakan diri kepada Allah sebagaimana firman Allah SWT :

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”

(Surah Al-Zariat: 56)


Adakah kita telah muhasabah diri kita kenapa kita stress? Sekiranya belum sama-samalah kita renungkan bahaawa ayat di atas tadi apa tujuan kita dilahirkan ke dunia ini? Moga-moga dengan sedikit ilmu ini kita dapat sama-sama amalkan. Insyaallah.


Sumber : Utusan Malaysia

4 comments:

Cik tikah said...

x heran sebab stress sebab student bljr bukan sbb nk thu tpi trpksa tahu

Unknown said...

Betul tu sya sokong.

RinsyaRyc said...

*tengah stress*

tapi memng budak u banyak yg stress..jadual dorang pack sngt.. seb baik rin punya tak pack... hehhe

Unknown said...

thu x apa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...