Saturday, October 1, 2011

Apa nak jadi???

Apa nk jadi?

Hari ni saya ada terbaca harian metro terkejut tengok beritanye.

Setiap tiga daripada enam remaja berumur antara 15 hingga 28 tahun di negara ini, kebanyakannya lulusan universiti didapati melakukan hubungan seks luar nikah bersama pasangan masing-masing kerana didorong perasaan ingin mencuba akibat menonton video lucah, sekali gus dikhuatiri menyumbang kepada kes pembuangan bayi

Apa yang boleh kita katakan apabila baca berita macam ini? Siapakah yang harus dipersalahkan dalam kes ini? Adakah salah media massa atau ibubapa atau persekitaran yang mencabar?

Ini yang kita tahu tetapi di luar sana masih banyak lagi yang terlibat cuma datanya tiada. Jadi apa yang patut kita buat sebagai seorang pelajar muslim untuk cuba mengubah suasana yang semakin kritikal.

Perbaikilah diri dan serulah orang lain. Ayat ini mengajar kita bahawa pada hari ini kita tidak boleh hanya menjadi baik untuk diri sendiri tetapi mesti mengembangkan kebaikan yang ada pada diri kita untuk dirasai oleh masyarakat sekelililng kita. Barulah kita sedikit demi sedikit dapat memperbaiki masyarakat di sekeliling kita.

Sebenarnya kita sebagai orang yang memahi Islam adalah wajib untuk mengajak orang2 di sekeliling kita yang masih belum memahami Islam yang sebenarnya. Kebanyakannya hanya mengambil separuh-separuh (juzie).

Jadi marilah sama-sama kita mengajak mereka yang yang sudah tersasar jauh dari landasan Islam. Sama-samalah kita muhasabah diri kita semula dan tanya pada diri kita apa yang telah kita buat untuk Islam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...